|
|
Årets Hadereklame 2000
|
Søndag, 07.01.01
|
Så er spændingen udløst. Ialt 8165 personer udnyttede muligheden for at
deltage i Politikens afstemning om Årets Hadereklame. Der var ti værdige kandidater
at stemme på (se Blog af 10. december),
og det kommer egentlig ikke bag på mig at
den absolutte topscorer var Sonofons reklame med de underlige dukker. 28,5% har udpeget den som
deres hade-favorit, og med 2328 stemmer har den langt distanceret nr. 2, Bivas møbler,
som måtte nøjes med 1183 stemmer. Nr. 3 blev Kvik køkkener med 1042 stemmer.
Jeg må indrømme at jeg faktisk kun kender Sonofons reklame da jeg kun ser
reklamerne i biografen, men jeg skulle da også se reklamen mange gange før jeg
fandt ud af at det var en reklame for Sonofon. Og jeg har stadig ikke fundet sammenhængen
mellem to strandluskende dukker og så en telefon. Men måske det er derfor man husker
den? Som professor i retorik på Københavns Universitet udtrykker det: "Der er
noget bevidst kvajet i Sonofons reklame. Dialogen og sangene er lavet så grimt og
meningsløst, at det må være meningen, at det skal opfattes som grimt
og meningsløst. Det er en ironisk form for kommunikation, hvor man kommer med i et
fællesskab af folk, som har forstået, at det her skal være grimt."
Tillykke med prisen, Sonofon!
http://www.politiken.dk
Send kommentar til blog@viaalpina.dk.
|
|