|
|
Ny Fréjus basistunnel
|
Onsdag, 31.01.01
|
Da en belgisk lastbil brød i brand i Montblanc-tunnelen i marts 1999 var der vel ingen
som havde forestillet sig at det skulle koste 39 bilister livet og medføre at tunnelen
skulle være lukket i over to et halvt år. Men intet er så galt at det ikke er
godt for noget, for siden da har der været mærkbart fredeligt og roligt i Arve- og
Aostadalene som fører op mod tunnelen, ligesom smoggen fra de tunge lastbilers
udstødning, som ofte har ligget over Chamonix om vinteren, nu er væk. Og
tunnelkatastrofen har heldigvis også fået de franske myndigheder til at se på
hele sagen med trafikken over Alperne med andre øjne. Hvor det for fem år siden kun
var et spørgsmål om tid, inden der blev boret en parallel tunnel under Montblanc
for at lette forholdene for lastbiltrafikken, har man nu adapteret det schweiziske princip om at
sætte den tunge trafik på metalhjul og skinner. Der er nemlig nu taget politisk
beslutning om at bygge en ny Fréjus-basistunnel mellem St. Jean de Marienne i Frankrig og
Susa i Italien, på den direkte linie mellem Lyon og Torino. Den nye tunnel får en
længde på 52 km og bliver udelukkende for jernbanetrafik. Hovedformålet er at
transportere de tunge lastbiler på blokvogne gennem tunnelen, men sammen med en
nyanlagt jernbane på 254km mellem Lyon og Torino vil der fra 2015 også kunne
køre TGV-tog mellem de to byer, og derved reducere rejsetiden til det halve.
Tilsyneladende bliver der nu endelig sat handling bag den eneste rigtige løsning.
http://www.pol.dk
Send kommentar til blog@viaalpina.dk.
|
|