|
|
Ny generation af højhastighedstog på vej i Sverige
|
Torsdag, 14.06.01
|
For ti år siden tog de svenske jernbaner det første skridt i retning af at indføre højhastighedstog i det store svenske land. Dette er på forhånd en meget utaknemmelig opgave, da de svenske jernbanestrækninger er karakteriseret ved massevis af små stationer, et tyndt befolkningsunderlag og utallige kurver i det kuperede og ofte småsumpede landskab. Medicinen for de første faktorer har været skrap: i hundredvis af kilometer banestrækning er blevet nedlagt, og ligeså er en mængde af de mindre landstationer undervejs. Men det kurverige skinnenet er det ikke sådan lige at ændre ved, og svenskerne udviklede derfor deres eget X2000-tog, som med en speciel kurvestyring kan køre hurtigere i kurverne, uden at toget falder af i svinget. Toget blev først indført mellem Göteborg og Stockholm, senere fra begge disse byer til Malmö, og efter indvielsen af Øresundsforbindelsen har man også kunnet køre med X2000 fra København. Sideløbende har den svenske banestyrelse bygget nye jernbanestrækninger til erstatning af mange af de gamle, kurverige skinner, for eksempel bygges der i øjeblikket tunnel under Hallandsåsen, og nu er det så småt ved at være tid for et generationsskifte. Et samarbejde mellem de norske og svenske statsbaner har resulteret i firmaet Linx, som fra på søndag skal overtage og drive de skandinaviske højhastighedstog. Ved samme lejlighed vil Oslo også blive koblet på nettet, og en helt ny togtype er også under udvikling. Så mens vi i Danmark blot snakker om højhastighedstog gør vore nordiske brødre rent faktisk noget ved det.
http://www.linx.se
Link ikke længere aktivt!
|
|