|
|
Bedre hjemmesider
|
Fredag, 14.09.01
|
En ny undersøgelse viser, at danske virksomheders hjemmesider ofte kommunikerer så dårligt, at de gør livet svært for journalister og dermed virksomhederne selv. Undersøgelsen er foretaget af rådgivningsfirmaet Login og bygger dels på en rundspørge i samarbejde med Dansk Journalistforbund, dels en række brugertests blandt ti garvede journalister, som har arbejdet med hjemmesider fra Carlsberg, Danisco, DONG, GN Store Nord og Miljøstyrelsen. Problemet er ofte, at dem der skriver hjemmesiderne ikke altid tænker som de kommende brugere. De fleste brugere bruger nettet til at søge konkrete informationer, mens dem som laver siderne mere tænker som journalister og gerne vil fortælle en historie. De pakker derfor tingene ind i en lille historie, hvilket for mange brugere blot betragtes som unødvendigt fyld, og leder måske til flere fejlkonklusioner når man blot skimmer ned over en uoverskuelig hjemmeside. Man skal jo tænke på, at en hjemmeside trods al interaktivitet kun er en envejskommunikation. Et website har ikke nogen talsmand eller kommunikationsmedarbejder, der kan korrigere en vildfaren bruger. Rapporten slutter af med en stribe tips til, hvordan man bedre kan formidle informationer til brugerne, f.eks. at man sørger for, at et link indeholder alt det, man kan forvente at finde under det, at man undlader at begrave fakta i lange tekstdokumenter, men i stedet opstiller fakta i punktform eller opretter et faktabibliotek, at man er omhyggelig med at opdatere fakta og sørger for overensstemmelse med andre fakta på hjemmesiden, og at man opdaterer så ofte som muligt og angiver på samtlige sider hvornår sidste opdatering er sket.
http://www.userevaluation.com/
Link ikke længere aktivt!
|
|