|
|
Havnetunnel og motorgade
|
Onsdag, 26.09.01
|
I nu snart mange år har der været diskussion om, hvorvidt der skal bygges en tunnel under Københavns Havn, for derved at lede trafikken væk fra den indre by. Men selv om de fleste godt kan se fordelen i en havnetunnel er der alligevel blandt visse grupper kraftig modstand mod det påtænkte projekt. For hvor skal trafikken ledes hen, når bilerne begynder at strømme ud af de to tunnelmundinger. På Amagersiden vil der være en naturlig strøm ned mod Kastrup Lufthavn, hvilket i bogstaveligste forstand går på tværs af andre planer om at udbygge Amager Strand til et større rekreativt område. Men Amager Strand skal jo alligevel 'barrikaderes' mod boligområderne bagved af den påtænkte Metroforbindelse, og hvis man alligevel beslutter at grave metroen ned, hvorfor så ikke lave hullet lidt bredere og smide motorgaden ned ved siden af? Et lignende problem tegner sig i den nordlige ende. Ganske vist vil tunnelen munde direkte ud til ringvejen ad Gittervej, men på et eller andet tidspunkt skal trafikken videre ud til Lyngbyvej og motorvejen. Dette foregår i øjeblikket gennem boligkvarteret Strandøre og ad Tuborgvej, og her synes man at der er trafik nok i forvejen, og at man ikke ønsker en motorgade som nabo. Den eneste fornuftige løsning vil derfor være at bygge en motorvej fra Gittervej til Lyngbyvej, hvilket selvfølgelig har afstedkommet en skov af protester i mit eget lokalområde, da jeg jo bor mindre end 300 meter fra den påtænkte linieføring. Alligevel mener jeg, at motorvejen er den rigtige løsning, for med den kraftige byggeaktivitet der er i Nordhavnen i øjeblikket og planer om at rykke færgetrafikken fra Kvæsthusbroen samme steds hen, jamen så kommer der en forøget trafikmængde, havnetunnel eller ej. Det er fakta man må forholde sig til, og løse på bedst mulig måde. Hvilket er at føre en motorvej langs med banegraven under Strandvejen og videre i nedgravet tunnel under boldbanerne i Ryvangen til en udmunding nær Hans Knudsens Plads. Selvfølgelig vil det koste en del millioner ekstra at grave motorvejen ned, men med alle de milliarder der for tiden postes i diverse luksusbyggerier i Nordhavnen bør bygherrerne her også kunne tvinges til at medfinansiere en fornuftig trafikal løsning for deres kommende lejere.
|
|