|
|
Halvandet år, og der graves stadig
|
Mandag, 26.11.01
|
Det er nu godt og vel halvandet år siden, at jeg ophørte i min tidligere beskæftigelse på Vestergade i Københavns Centrum. Men inden da nåede jeg dog at stifte bekendtskab med de lettere kaotiske tilstande ved gangtunnelbyggeriet på Nørreport Station. Man havde nemlig besluttet sig for, at forbinde de to stationer med en gangtunnel gravet gennem jorden umiddelbart under S-bane og kystbaneskinnerne, i stedet for den mere indlysende løsning at lægge tunnellen umiddelbart under kørebanerne og over banelinierne. Den naturlige gangretning fra en undergrundsstation vil selvfølgelig være at gå opad, og en central gangtunnel, hvorfra der vil være nedgang til metro, S-bane og kystbane, og opgang til busholdeplads og gadeniveau vil derfor efter min mening være det naturlige valg. Men sådan skal det altså ikke være. I stedet er der et sæt opgange direkte fra metroen til niveau (hvilket i parentes bemærket er en ganske udmærket løsning), og et andet sæt opgange gennem denne gangtunnel til de øvrige perroner. Men fra denne gangtunnel er der ikke direkte adgang til gadeplan, idet tunnellen stopper med en smal trappe op til den nuværende kystbaneperron - et sted skal man jo spare, når nu man har overskredet budgettet med syv milliarder kroner. Så man får ganske vist knyttet begge stationer sammen, men skal man videre ind til byen skal man fortsat krydse Nørrevold i gadeplan. Min fornemmelse siger mig, at metroens passagerer vil gå gennem gangtunnellen i retning af Kultorvet i den tro at de kommer direkte op på gågaden. Men nej, i stedet ender de på den i forvejen travle kystbaneperron. Og tager man rulletrappen direkte op fra metroen skal man krydse begge Nørrevolds trafikerede kørebaner. Hvad som undrer mig er, at når nu man bygger kilometervis af tunnel, at der så ikke er plads til en fodgængertunnel under Nørrevold, så de henved 100.000 daglige passagerer ikke skal skabe yderligere trafikalt kaos på Nørrevold. Men fred være med det. Dertil kommer, at frem til foråret 2000 regnede man med at byggearbejdet højst ville medføre en spærring af Nørreport i tre måneder, og det kom som et ramaskrig, da det viste sig at spærringen skulle vare ikke bare tre, men hele atten måneder. Det er nu henved tyve måneder siden at metrobyggeriet afspærrede den midterste del af Nørreport, og alligevel kan man i disse dage læse i aviserne at man forventer at kunne afslutte arbejdet syv måneder før planlagt! Jeg spørger bare mig selv: Hvad er det egentlig for en kugleramme de bruger i metroselskabet?
Pressemeddelelse Metro
Nørreport Metrostation
Links ikke længere aktive!
|
|