Navigation: Quicklink   
Start  >  Blog 
> 21. dec. 2001
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Information er ikke nødvendigvis gratis Fredag, 21.12.01

Efter gårsdagens klumme bliver jeg lige lidt i det elektroniske univers. For det er jo ikke bare email som kommunikationsmulighed, der i den grad er eksploderet indenfor de seneste fem-seks år, men også i høj grad internettet som databank og informationskilde. For blot få år siden var man jo henvist til leksika og andre opslagsværker hvis man havde brug for information om et bestemt emne, og hvis blot emnet var en lille smule usædvanligt eller vedrørte udenlandske forhold kunne det være ganske svært, for ikke at sige umuligt, at fremskaffe sig den relevante information. I dag går man blot ind på en søgemaskine, taster en smule, og i løbet af ingen tid har man et udvalg af websider som man kan trække de nødvendige informationer fra (samt dog også en hel del irrelevante links). Og stik mod al logik er det ganske gratis at hente den aktuelle information hjem til ens egen computer, alt imens man i årevis har været vant til at den ældre information fra diverse opslagsværker var noget man betalte for. Information er blevet gratis. Men det er ikke nødvendigvis sådan det bør være. Ganske vist er det langt billigere at gøre information tilgængelig på internettet end i bogform, men der vil altid være visse produktionsomkostninger. Men vi forbrugere er nu vænnet til at informationer på internet er gratis og vi vil ikke betale for det, hvilket også er grunden til at der er så mange dot.com-virksomheder som er gået ned med flaget de seneste år. Men alligevel bør vi være indstillet på at betale blot en lille smule for at bruge informationerne på nettet. For ganske vist er langt de fleste informationssider gratis at besøge, selv om de giver nøgtern og uvildig information, men man kan meget vel forestille sig et tidspunkt hvor disse websteder er nødt til at søge sponsorer for at dække deres udgifter, og disse sponsorer vil sandsynligvis stille som modkrav at deres produkter eller ydelser bliver favoriseret. Og så er det så som så med uvildigheden. Og der er da også en spirende forståelse for, at information ikke er gratis. Hos Jubii har man ganske gode erfaringer med at få brugerne til at betale for adgangen til de specialiserede tjenester, for p.t. er over 3000 brugere tilmeldt Jubiis betalingskoncept, Jubii Nation, og ifølge analysebureauet Jureka.com siger hver tredie surfer principielt ja til, på et tidspunkt at betale for specifikke oplysninger hos websteder som Krak eller De Gule Sider. Men hvis information skal koste penge må man med en vis ret også kræve at informationen er fyldig og korrekt.
http://www.jureka.com

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.