|
|
Frihavnsstationen lægges på lager
|
Lørdag, 16.02.02
|
For tiden er håndværkere som en anden flok termitter i gang med at nedrive den gamle færgestation i Søndre Frihavn. Men efter forlydende vil byromantikere og ildsjæle i Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse ikke behøve gå i kramper af den grund, idet den gamle Malmö-station vil blive genopført et andet sted i Frihavnen. Nedtagningen af stationsbygningen sker for at give plads til "en meget vigtig vej" mellem Dampfærgevej og Kalkbrænderihavnsgade (Gittervej), som man siger det i Københavns Havn. Vejen vil give adgang til en ny færgeterminal, som vil stå klar i 2004. Når bygningen, der er fra 1895, er taget ned, og når den nye vej er bygget, vil den blive genopført som café, restaurant, udstillingslokale eller noget andet publikumsvenligt, som det hedder. De 140 kvadratmeter rummede oprindeligt billetkontor og ventesal for rejsende på ruten København-Malmö og var en vigtig port til det øvrige Skandinavien. Arkitekten der tegnede den nationalromantiske bygning, Heinrich Wenck, stod også bag f.eks. Østerport Station, Københavns Hovedbanegård og stationerne i Odense og Sorø. I 1974 blev Frihavnen-Malmö ruten brugt sidste gang for at give plads for internationale togforbindelser. Trafikken blev herefter ledt over Helsingør-Helsingborg, og fra 1. oktober 1975 var ruten udelukkende en godsrute. I 1986 blev bygningen istandsat og brugt til mandskabsbygning for DSB-personale, og da Øresundsbroen blev indviet ophørte godsruten helt. Nedtagningen af stationen vil foregå i fire etaper, hvorefter bindingsværk, tag, ur og vinduer, i fire portioner bliver kørt på lager i en fabrikshal i Nordhavnen. Nedtagning og opsætning vil koste tre-fire millioner kroner, men den nye placering er endnu ikke fastlagt. Med andre ord kan der gå en rum tid før man atter kommer til at se denne flotte bygning, hvis da overhovedet. For nyheden minder forbløffende meget om en anden skandale, man ikke kan undgå at blive mindet om, når man befinder sig i området: Langeliniebroen, som var en af Københavns største stålbroer fra det foregående århundredskifte. Denne bro blev på grund af manglende vedligeholdelse nedtaget i starten af 90'erne og lagt på lager i Nordhavnen indtil man havde råd til at genopsætte den. I stedet blev der opsat en midlertidig bro, som hurtigt fik tilnavnet 'Redningsplanken' Men det sørgelige resultat er velkendt: de smukke støbejernsdragere blev i smug sendt til Stålvalseværket, og den midlertidige redningsplanke er blevet permanent. Men så var det da heldigt at der nu er plads til en stationsbygning på lageret.
|
|