|
|
Med Kronborg om bagbord
|
Fredag, 03.05.02
|
I tirsdags var det sidste dag for Flyvebådene mellem København og Malmö, og efter hundrede år med skibstrafik mellem disse Øresunds to vigtigste byer er det nu slut med regelmæssig færgefart på tværs af Sundet her. Og i nat forsvandt endnu en af Københavns karakteristiske færger, nemlig Færgen Sjælland, der efter 14 år som restaurant og ramme for store og små fester nu lettede anker og forsvandt i ly af mørket. Færgen Sjælland blev oprindeligt bygget på Helsingør Værft for 51 år siden og hed dengang 'Dronning Ingrid', men da der i 1979 blev bygget endnu en færge med dette navn til Storebæltsforbindelsen måtte den gamle færge pænt aflevere det royale navn og tage sig til takke med det mere ydmyge navn Sjælland. Siden 1988 har færgen været taget ud af fast rutedrift og ført en stille, men alligevel festlig tilværelse nær Langebro. Mange aktiviteter har fundet sted her, og færgen har sågar også været ramme for TV-programmer, men jeg har nu aldrig besøgt færgen. Måske fordi jeg kun alt for godt husker den traumatiske oplevelse af indtørrede ostemadder i det tilrøgede cafeteria under vogndækket dengang færgen stadig sejlede på Storebælt - at man frivilligt skulle indtage et bedre måltid på restauranten her var ikke lige med i min agenda, især ikke når der findes så mange andre fortrinlige restauranter i København. Men nu er det slut, Færgen Sjælland har for altid forladt Sjælland og skal i fremtiden fungere som fest- og restaurantskib på Themsen i London. Og som en ekstra hån fik færgen ikke lov til at forlade sit hjemland for egen kraft, men blev taget under bugsering af to kraftige slæbebåde. Med Kronborg om bagbord igen - for sidste gang.
|
|