|
|
Ny Langeliniebro nu måske endelig på vej
|
Mandag, 27.05.02
|
Københavns Kommune planlægger nu endelig, efter over ti års ventetid, at bygge en ny Langeliniebro. Som det måske vil være nogen bekendt skabte det i sin tid temmelig megen furore da broen blev opgivet af kommunen og overladt til forfald. Langeliniebroen var nemlig den længste af de tilbageværende stålbroer fra århundredeskiftet, og samtidig en af de smukkeste. Men så opstod der uenighed mellem Københavns Kommune, Københavns Havn og DSB om, hvem der skulle betale for vedligeholdelsen af broen. Og mens diskussionen kørte forfaldt broen yderligere, indtil det i 1992 til sidst blev nødvendigt at demontere broen, for at den ikke skulle styrte sammen. Vor borgmester lovede ganske vist, at broen ville blive deponeret indendørs og derved sikret mod yderligere forfald, indtil man havde økonomiske midler til at restaurere broen og genopsætte den. Men politiske løfter holder som bekendt ikke længe, og en mørk aften blev Langeliniebroen læsset på en godstog og kørt til Frederiksværk, hvor den endte sine dage i Stålvalseværkets gloende ovne. I stedet for den flotte og majestætiske stålbro fik vi en midlertidig løsning i form af det nuværende Meccano-sæt af en stålrørsbro, som meget hurtigt fik tilnavnet 'Redningsplanken' blandt Østerbroere. Denne redningsplanke har nu bestået i ti år, men nu er der måske endelig tegn på at vi får en værdig afløser. Kommunen har nemlig besluttet at udskrive en arkitektkonkurrence (det er jo så populært for tiden) om udformningen af den nye bro, og de tre bedste projekter vil herefter blive præsenteret for offentligheden til endelig afgørelse. Det lyder jo forjættende, men med baggrund i tidligere politiske løfter skal man måske ikke lægge for meget i det. Og dog, for Bygge- og Teknikudvalget i København har trods alt besluttet at afsætte 800.000 kr. til arkitektkonkurrencen. Så noget må der da komme ud af det.
|
|