Navigation: Quicklink   
Start  >  Blog 
> 29. maj. 2002
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Dobbeltdækkerbus blev en halv etage lavere Onsdag, 29.05.02

Det er sket før, at en stor turistbus er kollideret med et lavt placeret emne: sidste år kørte en svensk turistbus ind i Knippelsbro, idet han overså diverse advarselstavler, hængende bomme og advarselsblink og kørte sin fire meter høje bus durk ind i den 3,1 meter høje (lave) bro. Og i går skete det igen, hvor en anden svensk dobbeltdækker tørnede ind i taget, der overdækker toldkontrolområdet i Gedser. Bussen var netop rullet af færgen og var på vej ind i paskontrollen, men chaufføren troede åbenbart han kørte sin egen lille dyt og ikke en stor turistbus, og insisterede på at køre ind i banen for personbiler. Hvorledes det gik til er det svært at gisne om, idet bussen forlod den bane der var beregnet for busser og overså ikke bare advarselstavlerne for maksimal højde, men også de roterende advarselslamper om at bussen var for høj til at kunne fortsætte. At bussen så kørte ind i taget med en sådan kraft at halvdelen af bussens overetage blev skrællet af, til trods for at den højeste tilladte hastighed på området er 20 km/h indikerer blot, at den chauffør burde have fået inddraget sit knallertbevis for længe siden! Ikke desto mindre har Scandlines' informationschef Gert Jacobsen straks erklæret, at man nu vil nedtage det halvtag som bussen kørte ind i, på grund af den heri liggende risiko for kollisioner. Men er det ikke at overreagere? Hvis folk insisterer på at bære sig tåbeligt ad, så vil sådanne ulykker ske uanset hvad, og hvis Scandlines slår ind på den kurs skulle de jo også fjerne toldbygningen fordi en anden bil kunne risikere at køre ind i den. Eller måske opfylde havnen med beton, så man ikke risikerer at en bil kører over kajkanten og løser en undervandsbillet? Nej, der må være grænser for galskaben. Men igen: sådan ser de efterladte til de fire dræbte nok ikke på det.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.