|
|
Metro måske
|
Mandag, 14.10.02
|
Der er vel snart ikke den kritiske bemærkning, som gennem årene ikke har været sagt om den københavns mini-metro. En fordobling af både byggetid og byggepris har gjort at man vel knap kan tale om en mini-metro mere, og nu hvor det så lader til at den endelig er ved at være på vej hedder den blot simpelt hen Metro. Ikke mere Mini her. Åbningsdagen er fastsat til på lørdag, for det var den eneste dag der var ledig i Dronningens kalender, og så bliver det selvfølgelig også lørdag, uanset om metroens sikkerhed til den tid er blevet godkendt eller ej. For Jernbanetilsynet har nemlig endnu ikke godkendt hverken sikkerhed eller uddannelse, og det er ellers noget som plejer at være på plads flere måneder før ibrugtagelsen, enten i form af en endelig godkendelse, eller i form af dispensationer som er indhentet i tide. Men Metroen har hverken dispensation eller godkendelse. Nå, men vi får se, i hvert fald er der intet der tyder på at Jernbanetilsynet går på akkord med sikkerheden. I forbindelsen med det pludseligt opståede problem at Metrostationen Universitetet ikke ligger ved Universitetet, men blot henviser til for længst skrottede udbygningsplaner for Universitetet, kom det frem at man ikke blot kan ændre et navn af hensyn til sikkerheden. Det er selvsamme sikkerhed der gør, at den kommende etapes station ved badeanstalten Helgoland ikke kan hedde Helgoland, fordi DSB har en rangerbanegård af samme navn nær Enghave. Og man kan da ikke risikere at en udrykning kører det gale sted hen. Men så er det jeg spørger: Hvis man ikke kan have to stationer med samme navn, hvorfor kan man så have to spor med samme nummer på samme station? Som man kunne se i lørdagens Politiken har Metroens spor numrene 1 og 2, til trods for at Nørreports spor 1 og 2 ligger på regionalperronen en etage oppe. Hvis der kommer en alarm til spor 2 på Nørreport, hvordan skal redningsmandskabet så vide hvilken perron opkaldet gælder? Man kan ikke undgå at undres en smule og krydser så i øvrigt fingre for lørdag.
http://www.m.dk
|
|