|
|
James Bond slår igen
|
Søndag, 09.03.03
|
For et halvt års tid siden fløj alle tiders drengerøv Vin Diesel over lærredet i biograferne og leverede hvad der blev betegnet som den nye James Bond i actionfilmen xXx, og det var derfor afventet med nogen spænding hvad teamet bag den ægte vare - James Bond - kunne ryste op med. Kritikerne var ganske begejstrede, og efter at filmen nåede frem til min egen lokale biograf måtte jeg give dem ret: Det er nok en af de bedste James Bond film der er drejet i nyere tid. Die another Day er titlen, og pudsigt nok ser vi også her James Bond som en antihelt, i hvert fald indledningsvis. Charismaen er taget af ham da han ryger i nordkoreansk fangenskab, og starten har på den måde en næppe tilsigtet lighed med starten på xXx. Men nu er det her jo James Bond, og hvor agenten i xXx bliver skudt ned under en rockkoncert overlever James Bond selvfølgelig, selv om han må lide den tort at slippe ud af fangenskabet ved en ydmygende udveksling med fjenden. Men herefter er alt som det plejer, og resten af vejen ser vi en Pierce Brosnan i topform, når han giver den som en ganske udmærket og nærmest fremtidssikret James Bond, uanset om det er på Cuba, Island eller i Korea. Kæk og frejdig appellerer han måske mere til det ungdommelige publikum end tidligere, men Pierce Brosnan gør det på en så overbevisende måde at han ikke kaster sine gamle trofaste fans fra sig, os der i 70'erne hver sommer troligt mødte op til den obligate James Bond kavalkade i Nørreport Bio. Men ingen film uden skønhedspletter, og heller ikke Die another Day, hvor vi ser en ganske vist fed biljagt på en islandsk gletscher, men som dog aldrig formår at løfte sig fra computerspil-stadiet; dem der har designet den gletscher har tilsyneladende aldrig set den ægte vare, for den ligner nærmest en tilfrosset sø med indefrosne isbjerge. Og så den hæslige kendingsmelodi, hvor Madonna hæst og krukket stønner sig igennem en sang der har været spillet på radioen så længe at man umiddelbart tror den var fra den foregående film. Men når først Madonna holder kæft holder filmen resten af vejen hjem.
|
|