Navigation: Quicklink   
Start  >  Blog 
> 12. marts 2005
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Bonusprogrammer som lokkemad Lørdag, 12.03.05

I mange år har jeg med en lettere hovedrysten læst forskellige artikler og reklamer om de forskellige flyselskabers bonusprogrammer og tænkt, at de må sgu ikke være rigtig kloge, de folk som hopper på den limpind. For når nu der ikke er den videre forskel på flyselskaberne må det vel være prisen på transporten der er afgørende - man betaler jo ikke frivilligt flere hundrede kroner ekstra blot for at flyve med et bestemt selskab frem for et andet ... eller gør man? I dag, her i 2005, må jeg sige at jeg nu har fået et mere nuanceret billede af disse flyselskabers bonusprogrammer. Det startede i februar 2003 hvor jeg i forbindelse med en flyvetur til Oslo tilmeldte mig SAS' EuroBonus ordning. For hvad pokker - det kostede jo ikke noget, og kunne jo aldrig skade. Også selv om jeg ikke kunne forestille mig hvornår jeg skulle flyve med SAS igen. Men så skulle jeg jo flyve til Iran tre måneder senere, og bedste bud på en forbindelse var med Austrian. Så var det jo så heldigt at SAS var med i Star Alliance, og det derfor ikke blot var SAS' flyvninger der gav bonus, men alle allianceflyvninger, herunder også Austrian, så jeg havde nu pludselig 7.600 points stående. Endnu en SAS tur til Genève åbnede mine øjne for at der faktisk er forskel på serviceniveauet hos de enkelte selskaber, og det afgørende step må vel siges at være kommet her med flyvningen til USA, et tilbud jeg fik gennem min SAS nyhedsmail. Så fra at opfatte bonusprogrammerne som en fiks reklameidé må jeg indrømme at jeg i dag altid indhenter to tilbud, dels den billigste flyvning og dels den billigste allianceflyvning, selvfølgelig forudsat at rejsetidspunkterne matcher min plan. Og vælger fortrinsvis allianceflyvningerne med mindre der er en god økonomisk grund til at foretage sig andet. Således har jeg i de forgangne ti dage haft hele fem bonusgivende aktiviteter: dels returflyvningen til Chicago med SAS, dels flyvningen videre til og fra San Antonio med United, og endelig de fire dages billeje gennem Hertz - tilmed kunne jeg bestille mit hotel i Chicago til halv pris gennem SAS' hjemmeside! Således at jeg nu er langt over de 20.000 points og faktisk har en frirejse i Europa. Så praksis viser at sådanne bonusprogrammer altså ikke blot er reklamelir, men faktisk kan bruges til noget.
www.scandinavian.net

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.