|
|
Folk kan opdrages
|
Mandag, 11.04.05
|
I min klumme den 8. januar skrev jeg om at DSB dagen efter ville indføre røgfri S-tog, og jeg tillod mig at stille et stort spørgsmål ved dette. Dette fordi jeg næppe kunne forestille mig at alle rygere ville ophøre med deres last mens de kørte i S-toget, og især om aftnerne på fredage og lørdage kunne jeg forestille mig at rygeforbudet ville blive brudt. Men nu, tre måneder senere, må jeg erkende at min skepsis er blevet gjort til skamme. Selv om jeg stadig kører dagligt med S-toget, også om aftenen, har jeg ikke en eneste gang oplevet medrejsende der smøgede den under transporten, ligesom jeg heller ikke har bemærket at passagertallet skulle være faldet. Så det lader til at rygeforbudet bliver overholdt, og i stedet kan jeg blot bemærke at S-togene i dag fremstår renere end de gjorde mens rygning stadig var tilladt. Også på et andet felt er det lykkedes at opdrage de rejsende i at bruge offentlig transport, nemlig i hvordan man bevæger sig på en rulletrappe. Her har det i mange andre storbyer i årevis været velkendt at man stod til højre og gik til venstre, men i Danmark har den opførsel aldrig rigtig slået igennem, måske fordi der ikke er den samme tradition for rulletrapper ved trafikknudepunkter herhjemme. Problemet blev dog aktualiseret med de lange rulletrapper der blev bygget med Metroen, som ofte stoppede til fordi folk stod til venstre og glanede. Metroselskabet skruede derfor diskrete skilte langs den venstre kant af rulletrappen, og de har vist sig at have overraskende stor virkning, for i dag sker det langt sjældnere at folk blokerer 'overhalingssporet' på rulletrappen. Tilmed fornemmer jeg også at tendensen spreder sig på andre rulletrapper på stationerne i København, og jeg ser ofte at folk står i kø for at blive transporteret stående op ad det højre spor mens der er fri bane i det venstre. Med disse gode resultater mangler vi blot at lære folk at lade være med at blokere dørene ved udstigning fra tog og metro, men også her viser Metroselskabet vejen med diskrete markeringer på perronen hvor man kan stå og vente på at der bliver plads til indstigning. Selv små initiativer kan have en stor virkning.
www.m.dk
|
|