Navigation:    
Start  >  Blog 
> 6. oktober 2006
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Reklamefri radio? Fredag, 06.10.06

Man taler så meget om public service på Danmarks Radio, om hvad forskellen er på de reklamefinansierede radiostationer og om, hvorfor det er ganske rimeligt at man betaler sin radiolicens. Men udviklingen i det seneste års tid - i hvert fald på P3 som stort set er den eneste radiokanal som jeg lytter til, er gået i en noget anden retning. Jeg har bevidst fravalgt de reklamefinansierede radiostationer fordi jeg ikke gider høre på et radioprogram der bliver afbrudt i tide og utide af reklamer, og så er det egentlig ligemeget om der reklameres for trediedivisonskampen mellem Vigersted og Kværkeby eller for landslagteren i Ubehage. Den slags slipper man for i P3 - eller gjorde indtil for nylig. For nu bliver sendefladen også på P3 afbrudt af reklamer hvert tiende minut, ganske vist hverken for fodbold eller for slagtermestre, men for radiostationen selv, når der reklameres for kommende programmer eller bringes tåbelige indslag fra 'Tjenesten', der er så pinlige at man må krumme tæerne hvis ikke jeg blot vælger at slukke. Disse indslag varer typisk 1-1½ minut, og så er 10-15% af sendefladen dækket - og hertil kommer så alle de jingler som fladen også er godt fyldt op med. Jeg er fuldstændig ligeglad med om det er landslagteren eller et kollegialt program der betaler for reklamerne, eller om sendetiden blot gives væk kvit og frit, reklamer hører ikke hjemme på en Public Service kanal. For hvis man alligevel er tvunget til at høre reklamer, hvilket behov er der så for at skulle betale licens? Og de elendige indslag fra 'Tjenesten' - kan det program ikke bare få sin egen time om ugen hvor man kan samle alle disse tåbeligheder sammen, i stedet for at besudle hele sendefladen? Således at jeg blot kan nøjes med at slukke for P3 en gang om ugen og ikke fire gange i timen!
www.dr.dk/p3

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.