Navigation:    
Start  >  Blog 
> 26. september 2007
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Problemer med den nye S-togs køreplan Onsdag, 26.09.07

I søndags igangsatte DSB sin nye ambitiøse køreplan for S-togs trafikken i København, hvor der blev ryddet op i antallet af linier, men hvor alle tilbageværende linier til gengæld skulle køre i 10-minutters drift (i hvert fald i dagtimerne), således at der fra alle stationer skulle være en afgang mindst hvert 10. minut. Bortset altså lige fra Frederikssundsbanen, hvor nogle tog kun kører til Ballerup, og ikke helt frem til Frederikssund, men den del af systemet har jeg ikke gennemskuet endnu. Hvorom alting er, så skulle jeg kunne regne med dobbelt så mange afgange når jeg hver morgen pendler til Ordrup, men det er i høj grad en sandhed med modifikationer. Mit sædvanlige tog 08.13 var i den nye køreplan flyttet til 08.09, men det kørte til gengæld ikke længere end til Hellerup. Nå, men ud her, og i 'gamle' dage, efter den forrige køreplan, var der et F+ tog der kørte videre mod Klampenborg. Og ganske rigtigt rullede der efter nogen tid et tog ind, som fortsatte til Klampenborg. Til gengæld måtte jeg på hjemturen vente et kvarter, idet det tog, jeg skulle have været hjem med var aflyst på grund af sporarbejde på Køgebugtbanen - hvordan de to linier så ellers er forbundne. Næste dag kørte toget 08.13 som i 'gamle' dage, til gengæld kørte det så uden højttalerudkald eller nogen kommentar overhovedet uden stop til Klampenborg, hvorefter jeg først kom af da toget returnerede til Ordrup. Om eftermiddagen kom toget ganske vist til tiden, men heller ikke denne gang standsede det i Ordrup, og jeg fik atter et lille kvarters ventetid. Igen i dag kørte toget uden stop til Klampenborg, omend der denne gang var højttalermeddelelse herom. Jeg blev dog siddende i toget, da det var hurtigere at køre via Klampenborg end at skulle vente ti minutter på det næste tog. Ganske vist er jeg normalt ikke typen der brokker mig over forsinkede tog, men den gamle køreplan havde den fordel at man kunne regne med den. Når ventetiden gang på gang overstiger transporttiden ønsker jeg mig blot tilbage til 20-minutters driften, dengang kunne man i det mindste selv bestemme hvor og hvordan man tilbragte ventetiden. Men forhåbentlig er det kun en indkøringsfase, og på et tidspunkt kommer der vel styr på driften.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.