|
|
Alpine byggeplaner - realisme eller reklamestunt?
|
Fredag, 18.04.08
|
Jeg har tidligere omtalt de planer man har haft i Schweiz om at bygge sig en 4000'er for at skaffe mere opmærksomhed blandt turisterne: Saas Grund har i årtier talt om at bygge syv meter over på Fletschhorn, således at også dette bjerg kan blive en firetusinder, ligesom Zermatt for et par år siden godkendte en plan om at bygge en enorm pyramide oven på Klein Matterhorn, således at man kunne etablere en svævebane direkte til den magiske kote 4000. Men disse ingeniørmæssige bedrifter er ikke de eneste der har været talt om. Blandt andet en ny bjergbane fra Brig over Belalp til Riederalp samt sågar en direkte 'ekspreselevator' de næsten 3000 højdemeter fra Lauterbrunnental til Jungfraujoch. Men spørgsmålet er, hvor mange af disse planer der bliver realiseret og hvor mange der blot forbliver planer. Jungfraubahn skulle jo i sin tid have fortsat helt op til toppen af Jungfraujoch, og Matterhornbanen skulle jo også have fortsat resten af vejen fra Schwarzsee til toppen af det berømte bjerg, uden af der kom noget ud af de planer. Fletschhorn er stadig 3993 meter højt, og ifølge rygter er der heller ikke sket så meget med planerne om Klein Matterhorn. Hvilket jeg jo lige skal ligge lidt på når jeg om et par uger befinder mig i Zermatt. Man kan efterhånden spørge sig selv, om det egentlig er realistiske planer der bliver bragt til torvs, eller om det blot er en form for reklame. Således at pressen kan få nogle nyheder at interessere sig for i en periode hvor der måske ellers ikke sker så meget, og hvor de eneste bjergmæssige nyheder er, at de eksisterende bjerge er ved at falde sammen på grund af den vigende permafrost.
|
|