|
|
Københavns kommune sælger rekreativt bymiljø til reklameformål
|
Fredag, 30.10.09
|
Hen over sommeren har der været mange diskussioner om, hvordan man kunne gøre den planlagte Metro-byggeplads i Sortedamssøen mere tålelig for bydelens beboere. For i måske en halv snes år skal den nordlige del af søen, som er en af bydelens vigtigste rekreative områder, tørlægges for at skabe plads til Metrobyggeriet. Der har været afholdt borgermøder, og der har været mange gode ideer fremme om skiftende plakatudstillinger, fodboldbaner på den resterende tørlagte søbund, caféplatforme eller andre mange gode ideer. Men kommunen fattes penge, så derfor bliver der ikke råd til noget af det. Hvilket jo er trist nok i sig selv, men på en måde kan det forsvares at kommunen må droppe disse planer når der ikke er penge nok til det. Men så læser jeg i lokalavisen, at planerne nu i stedet bliver at byggepladsen skal skærmes af med de sædvanlige byggepladsplankeværker på begge sider af søen, hvilket godt nok vil være en trist udsigt i ti år. Men at kommunen så også har givet Metroselskabet lov til at placere store reklameskilte på plankeværket går over al min forstand. Hensigten er at reklamekunderne derved kunne være med til at betale nogle af udgifterne til at holde graffittihærværk på plankeværket nede, men det giver jeg ikke en tøddel for. Metroselskabet er jo ikke ukendt med at drive større byggepladser og har selvfølgelig indkalkuleret disse udgifter i deres masterplan. At de derfor skulle have lov til at gøre et kedeligt plankeværk til en decideret øjebæ forstår jeg slet ikke. Hvis man ikke har råd til at kommunen giver noget kreativt til folket kunne man jo netop overlade det til folket selv at være kreativt, og frigive plankeværket til kontrolleret graffitti. Lovlig graffitti vil jo som regel være mere dekorativ end de grimme tags byen flyder over med, og en graffittiplads ved Sortedamssøen kunne være et plaster på såret efter skamferingen af den fantastiske graffitivelkomst der i mange år har været på den lange betonmur ved Ryparken station, indtil den blev delvist tildækket af de nye meterhøje reklamebillboards, som blot bruger en masse unødig strøm for at sprede deres tåbelige budskaber. For når det bare drejer sig om at lokke folk til at bruge penge er intet åbenbart helligt.
|
|