|
|
Et brugbart alternativ til IC4 kører allerede på danske skinner
|
Tirsdag, 10.01.12
|
Da jeg fredag eftermiddag kørte ned til Flensburg kørte jeg med et IC3-tog, og da jeg søndag aften skulle hjem igen var det med et tysk ICE, der kørte til Århus, hvor jeg dog måtte skifte i Fredericia, lige som i gamle dage. Men på vejen op gennem Sønderjylland funderede jeg over de årelange problemer DSB har haft med at få de nye IC4-tog til at køre som det oprindeligt havde været planlagt, eller bare at kunne køre således som de 20 år ældre IC3-tog har kørt. Som jeg forstår er der to grunde til at man ikke bare kan sætte et af de mange velfungerende elektriske togsæt ind på hovedstrækningen mellem landets to største byer. Den ene årsag er, at der aldrig er opsat køreledninger på strækningen nord for Fredericia, da DSB i sin tid, for at spare penge, kun ville elektrificere den del af jernbanenettet, der stod for hovedparten af godstrafikken, hvilket vil sige strækningen fra København over Storebælt til Tyskland. Og den anden årsag er, at man gerne vil bevare den velfungerende idé med at man kører lange tog fra København til Odense og Lillebælt, og herefter deler toget op, således at de enkelte togsæt kan fortsætte til hver deres destination.
Men nu sad jeg jo i et tysk tog, og det var et tog der kørte igennem til Århus, en strækning som efter det forlydende ikke var elektrificeret, og som derfor nødvendigvis måtte køre på diesel - et tog som kom fra Berlin, og som jeg kunne læse i togets informationsbrochure var blevet delt i Hamburg, hvor togets anden del kørte sin egen vej til København. Altså et tog, som opfyldte de krav man stillede til et tog som IC4, og som der altså ifølge DSB ikke var nogle alternativer til. Men DSB må da kende til dette tog, for vi kørte på dansk skinnenet, og toget måtte være udlejet til DSB, da toget trods alt havde DSB's logo på siderne. Og argumentet om, at de eneste alternativer til IC4 var i regionaltogsklassen, der ikke var egnet til lange strækninger som vi har i Danmark. Men siden hvornår er strækningen mellem de to hovedstæder København og Berlin blevet nedgraderet til en regionalbane? Og siden hvornår har strækningen mellem Århus og Berlin været en kort bane? Er forklaringen ikke nærmere, at DSB i sin tid har fravalgt de tyske ICE tog fordi de var for dyre? Og hvor meget er det lige vi har sparet på at anskaffe en række tog, som her mange år senere stadig ikke kører? Jeg mener at kunne huske, at et af de tilbud DSB afviste var fra Siemens, der blev afvist fordi deres tog var for dyre. Og det er rent faktisk Siemens' tog, der i dag kører mellem Århus og Berlin! Det er da muligt at Siemens er dyrere, men de tog kører da, i modsætning til de italienske tog, der bare står og ruster op på depotsporene. Jo, man får det man betaler for!
|
|