|
|
Den eneste direkte bus forbindelse fra Svanemøllen til Nørreport fjernes!
|
Søndag, 26.02.12
|
Det bliver gradvist mere besværligt at komme rundt her i København med den stigende mængde af byggearbejder der foretages i byen. Til at begynde med kunne vi jo alle frygte konsekvenserne af beslutningen om at bygge en my metrolinie, men det skulle blot vise sig at være begyndelsen. For efterfølgende besluttede kommunen at der skulle bygges en ny Nordhavnsvej, der skulle bringe trafikken fra Helsingørmotorvejen til den kommende nye bydel i Nordhavnen. Selv om kernestykket i dette projekt, nemlig den nye tunnel under Svanemøllen, blev beskåret, således at den bliver for smal til at kunne bruges til en kommende ny ringvej øst om byen eller en eventuel ny havnetunnel. Og at den nye Nordhavnsvej tilsyneladende ender vest for havnebassinet, mens den nye bydel skal bygges på østsiden. Som om det ikke skulle være nok med trafikale forhindringer på ringbanen og biltrafikken ind ad Strandvejen af denne årsag, begyndte DSB også at foretage en gennemgribende renovering af Danmarks mest trafikerede jernbanestation, Nørreport. Det kunne jeg også vænne mig til, ligesom jeg har vænnet mig til, at man lige skal kigge i kalenderen hvis man agter sig til Nørreport efter kl.19. For efter kl.19 bliver alle S-tog gennem Nørreport udfaset for resten af aftenen, på nær linie B, og efter kl.20 er linie B den eneste linie, der kører mellem Hovedbanen og Østerport, bortset fra Nørreport, hvor toget så kører igennem uden stop. Så jeg forsøger, ikke at skulle til eller fra Nørreport efter kl.19, og hvis jeg endelig skal må jeg ty til bus linie 14, der om aftenen er den eneste forbindelse mellem Svanemøllen og Nørreport. I hvert fald lidt endnu, men ikke længe, for nu har jeg læst i lokalavisen, at ved den kommende køreplansændring bliver bus linie 14 beskåret og lagt sammen med linie 15, således at bus 14 kun følger den kendte rute til Trianglen, og herefter kører ad Lyngbyvej til Ryparken, således at der ikke længere vil være nogen busforbindelse mellem Svanemøllen, der faktisk er den tiendemest benyttede S-togs station, og Nørreport om aftenen på hverdage. Jeg ved godt at der sandsynligvis ligger dybe overvejelser til grunds for at flytte busbetjeningen fra Svanemøllen til Ryparken, men Ryparken har i forvejen både linie 184 og linie 150S, der begge kører direkte til Nørreport; så kan jeg ikke lige se hvorfor de skal have en forbindelse mere, mens de fratager Svanemøllen den eneste forbindelse der er derfra. Hvis så bare movia kunne vente med at ændre linien til DSB havde færdiggjort Nørreport og der atter ville være tog mellem Svanemøllen og Nørreport, men det kan man tilsyneladende ikke. Desværre!
|
|