|
|
Fortjener vi SAS?
|
Fredag, 16.11.12
|
Vi har hørt det før. Vort hæderkronede skandinaviske luftfartsselskab SAS er i krise og mangler penge for at kunne drive forretningen videre. Siden årtusindskiftet har det kun sket enkelte gange i bobleårene, at SAS har været i stand til at skabe et overskud. Lige for tiden mangler SAS 5 milliarder kroner for at kunne betale afdragene på sin gæld, og der er da flere planer på bordet for at skabe disse penge. Halvdelen regner man med at skaffe ved at sælge ud af arvesølvet ved at sælge SAS Handling Service og det norske flyselskab Widerøe, og den anden halvdel skaffer man ved at gennemføre en dybtgående spareplan for lønningerne for både det flyvende personale og personalet på landjorden. Men disse tiltag er mere som at pisse i bukserne: Det er dejlig varmt nu, men kort tid efter bliver kulden bare værre. For Widerøe er et af de få datterselskaber i SAS Gruppen, der rent faktisk giver overskud, og uden SAS Handling Service vil SAS have endog meget svært ved at opretholde sin status som Verdens mest præcise luftfartsselskab. Og hvad personalet angår, så fornemmer jeg at der er en god korpsånd blandt SAS' personale, at man er stolt over at arbejde i SAS, ligesom man i gamle dage også var i postvæsenet inden det hele blev solgt til højestbydende. Selvfølgelig har de ansatte også haft deres goder, og vi er mange der har undret os over, at SAS eksempelvis havde råd til at lade deres ansatte flyve på arbejde, og bruge arbejdstiden dertil. Men den store misere er, om vi som danskere overhovedet fortjener et SAS som vi kender det i dag. Vi danskere er jo efterhånden kendt som en tilbudshungrende nation hvor ingenting kan fås for billigt. Og derfor ikke kan forstå hvorfor vi ikke kan få Irma-kvalitet til Aldi-priser, og hvorfor vi skal betale 1.600 kroner for at flyve til London med SAS når easyjet kan gøre det for det halve. At man så lander på en pløjemark langt uden for London og skal betale en formue for at få rygsækken med glemmer man i forbifarten. Men vi danskere elsker at spare penge (på papiret) og går efter tilbudene, det billige skidt. Men vi glemmer, at som en lille by på det europæiske kontinent har vi uforholdsmæssigt gode flyforbindelsr med omverdenen, og det skyldes uden tvivl Kastrups rolle som Nordeuropas hub for Skandinavien og Baltikum. Og tvivler man på det kan man jo bare spørge sig selv om, hvorfor Hamburg med tre gange flere indbyggere kun har en mindre regional lufthavn mens Kastrup har til overflod af oversøiske ruter. SAS og Kastrup Lufthavn passer sammen som fod i hose, og man kan vel næsten tale om en synergieffekt. Man det har altid undret mig hvorfor den danske stat solgte sin aktiepost i Kastrup Lufthavn til et australsk kapitalselskab blot for ussel mammons skyld.
|
|