|
|
Købmagergade graves op, igen igen!
|
Onsdag, 10.04.13
|
I den sidste lange tid har det meste af København været gravet op. For ikke bare nok med, at byen en række steder har været gravet op på grund af den planlagte nye metro-forbindelse, så har andre dele været gravet op på grund af renoveringen af Nørreport station, bygning af Nordhavnsvejen eller bare en simpel udskiftning af fjernvarmerørledninger. Så med alle de afspærringer og trafikomlægninger, der er her, plejer jeg at sige, at man burde sætte et skilt op, der siger, at København er lukket og forventer at åbne igen i 2018. Og jeg bemærker jo ikke hvis et byggeri er færdigt, for jeg har for længst fundet andre veje og derfor slet ikke kommer forbi der længere. For der er jo meget god information når et område lukkes af, mens det jo er begrænset hvor meget der informeres om, når opgaven er udført og afspærringen ophæves. Som regel bliver det kun til et opslag i lokalavisen, og hvis man aldrig får læst den, ja så får man jo aldrig at vide at afspærringen er ophævet, og man fortsætter med at gå andre veje. Lige som vi så det med renoveringen af Fælledparken. Nogle gange bemærker man det først når der annonceres en ny afspærring, selv om det heldigvis sjældent er tilfældet, for man tilstræber som regel at koordinere arbejderne, så laver man alt hvad der skal gøres der inden man ophæver afspærringen.
En af de mange afspærringer, der har været her i Indre By, har været renoveringen af Købmagergade, som i alt for mange år har lignet et bombekrater med den fuldstændig smadrede brolægning, afvekslende med de mange steder, hvor de for store huller i brolægningen var blevet afløst af klatter af asfalt her og der. Så Købmagergade og Kultorvet har været reduceret til smalle smøger mellem afspærringerne, og jeg har fra tid til andet set billeder af, hvordan det efterhånden kommer til at se ud. Men nu læser jeg, at den færdiggjorte brolægning af Købmagergade skal graves op, fordi man vil etablere en ny gangtunnel til den kommende nyrenoverede Nørreport station. Men man anlagde jo i sin tid under stort besvær en tunnel mellem metroen og togsporene da man byggede metroen, og når man var i gang med det store projekt undrede jeg mig højlydt over, hvorfor man ikke gjorde tunnelen færdig og førte den igennem til Frederiksborggade nær Kultorvet, i stedet for blot at lade den ende i et lysreguleret kryds. Men nu er man åbenbart blevet klogere, for nu bliver forbindelsen ført igennem. Man kan dog kun begræde at man ikke har taget den beslutning inden man gik i gang med at ofre millioner af kroner på at renovere Købmagergade.
|
|