Navigation:    
Start  >  Blog 
> 27. juni 2014
 
Foregående    Index    Dette tema 

  DSB indfører rygeforbud på sine stationer Fredag, 27.06.14

DSB strammer nu ordensreglementet yderligere, idet det fra på mandag vil være helt forbudt at ryge på DSBs arealer, både indendørs og udendørs. Tilbage i 2007 blev rygning forbudt på indendørsarealer såsom ventesale og inde i togene, og det medførte et farvel til de ofte temmelig snaskede og snavsede rygerkupéer i togene. Og det er denne tendens man nu udbreder til de udendørs arealer, specielt perronerne, så man derved i fremtiden, eller efter 1. juli, slipper for at skulle sparke sig vej gennem dynger af ulækre cigaretskod for at skulle nå sit tog. Man kan jo sige hvad man vil om cigaretrygernes uddunstninger, men når rygerne går væk vil røgen som regel også forsvinde kort tid efter. Men cigaretskoddene ligger tilbage, og det vil de gøre i mange år, for der er jo ikke nogen, som kravler rundt mellem skærverne for at samle skod op. Rygerne gør det i hvert fald ikke! Jeg har jo gennem mange års vandring i svensk Lappland vænnet mig til, at hvad man tager med ud tager man også hjem igen, og havde derfor altid en affaldspose med i rygsækken, hvori jeg opsamlede alle spor af min tilstedeværelse, om det så var afbrændte tændstikker, som alligevel formulder på kort tid. Naturligvis havde jeg ikke cigaretter med i rygsækken, men jeg ser derfor naturligvis skævt til folk, der smider affald på gaden og i naturen, og heraf er cigaretskod jo kun en del af problemet. Måske rygning ville være mere accepteret hvis rygerne røg pibe eller til nød en god cigar, hvis efterladenskaber stort set kun er aske, som forsvinder på få dage. Men her får jeg nok sundhedsmyndighederne på nakken, da den form for tobaksrøg jo er mere skadelig end cigaretternes os. Her og nu er det dog nærmere DSB, som får de tilbageværende rygere på nakken, for selvfølgelig farer rygerne i harnisk over, at endnu en del af deres teritorium legalt for rygning nu bliver indskrænket. Så de rygere vil nok vælge andre transportmidler i stedet for toget når de skal fra A til B, og flere af dem nævner ifølge MetroXpress, at de derfor vil bruge bilen mere, da det jo stadig er helt legalt at den oser. Og de accepterer derved gerne at gensalgsprisen for en brugt rygerbil er noget lavere end for en bil, der har tilhørt en ikke-ryger. Men rygning er jo stadig tilladt på gader og veje, og det er trods alt nemmere at feje cigaretskod op fra gaden end at skulle fiske dem enkeltvis op mellem skærverne under togskinnerne. Jeg husker stadig for nogle år siden da jeg arbejdede i Gentofte og som regel tog toget hjem fra Ordrup, hvordan jeg bemærkede, at mange rygere opfattede banelegemet som et helt legitimt sted sted at smide sine skodder når man var færdig med at ryge. Nu er Ordrup jo ikke en særlig benyttet station, men jeg husker da at jeg i sin tid talte 18 cigaretskod pr. svelle, og med måske 120 meter perron var der 190 sveller på hver side af perronen. Hvilket giver omkring 7.000 cigaretskod pr perron. Og med 84 stationer ryger de ialt op i en halv millon cigaretskod bare i Københavnsområdet. Hvorimod ved Vesterport har jeg talt langt over hundrede cigaretskod pr. svelle! Og hvem samler alle disse cigeretskod op? Ja, nok ikke rygerne. I stedet må vi andre gennem billettaksterne betale for oprydningsarbejdet. Så det er på høje tid der bliver indført generelt rygeforbud!

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.