|
|
Rådden kaffe i Starbucks?
|
Torsdag, 23.04.15
|
I fredags så jeg en anmeldelse i avisen af kaffebaren Starbucks, som for nylig har åbnet en filial på Rådhuspladsen. Og det kan der været mange gode grunde for en avis at anmelde, men det, som slog mig, var, at det første ord i overskiften efter Starbucks var #seattlepårådderen, og det var ikke umiddelbart et ord som jeg kendte. Ganske vidst kendte jeg godt Starbucks, men derfra til at argumentere for, at kaffen skulle være rådden...? Jeg ved godt, at disse underlige ord, som altid starter med en firkant eller havelåge, jo slet ikke ikke er beregnet på, at mennesker skal læse dem, da de udelukkende er der for at en computer skal kunne identificere søgeordet i en søgemaskine, men tit og ofte står disse mystiske ord lige under et billede på den position hvor man som regel anbringer billedteksten, og når der ikke er nogen billedtekst enten gider jeg slet ikke at se på billedet eller forsøger at få en mening ud af den besked, som kun computere kan læse. Og derved bliver der sat lighedstegn mellem Starbucks og rådden. Hvilket vel hverken har været avisens eller Starbucks ønske. Så hvorfor dog overhovedet angive disse metadata under billedet eller i avisen overhovedet? Så vidt jeg husker har jeg kun besøgt en Starbucks kaffebar en gang, og det var i 2013 da jeg var i Basel (jeg har dog nok også besøgt en i 2011 da jeg var i Seattle, som jo er Starbucks hjemby), men umiddelbart husker jeg ikke kaffen i Basel som værende noget særligt. Kaffen var såmænd god nok, men ikke væsentligt bedre end jeg selv kan lave den herhjemme, og småkagerne dertil var såmænd også gode nok, men næppe bedre end hvad man kan købe i supermarkedet. Men jeg husker også, at kaffen ikke var speciel billig! Og så er det som om ideen med en kop mærkevarekaffe lissom gået fløjten. Det eneste gode jeg kan sige om Starbucks er, at der ved man, at man kan få en kop kaffe, da man faktisk skal være lokalkendt for at finde andre steder man kan få en kop kaffe, da det kan være svært at dechiffrere hvilke forretninger der sælger kaffe, hvis ikke man lader sig stille tilfreds med en tilfældig kædebutik, 7-11 eller anden café Og anmelderen i avisen var heller ikke specielt begejstret over Starbucks kaffe.
|
|