|
|
Foredrag i Hvalsø om Midtbanen
|
Søndag, 22.11.15
|
Jeg har egentlig altid haft en interesse for jernbanearkæologi, hvilket jeg har nydt godt af når jeg på mine vandringer gennem det sydlige Sverige har kunne benytte mig af gamle jernbanetracéer, som ofte har vist en nem og direkte vej gennem et område, uden de større højdeforskelle. Men man behøver ikke tage helt til Sverige for at kunne se spor efter tidligere generationers foretagsomhed, selv her på Sjælland, ikke langt fra København, er der spor fra tidligere og nu hedengangne jernbaner. I torsdags var jeg i Hvalsø til et foredrag om den sjællandske Midtbane, som vel nok blev den jernbane i Danmark, som har eksisterede i den korteste tid, nemlig i blot 7½ år. Beslutningsgrundlaget for oprettelsen af jernbanen var Den store Jernbanelov fra 1908, og jernbanen skulle oprindelig have gået fra Karrebæksminde over Næstved, Ringsted, Hvalsø og Frederikssund til Hillerød, men det sydligste etape, fra Karrebæksminde til Næstved blev droppet inden loven blev vedtaget. Strækningen fra Næstved til Ringsted blev indviet i 1924 som statsbane for at skabe en hurtigere forbindelse fra København til Næstved og Vordingborg, hvor statsbanen dengang endte, det var jo før der var bro over Storstrømmen. Denne forbindelse over Ringsted var kortere end den allerede dengang eksisterende forbindelse over Køge og Roskilde, og indgår i dag som en vital del af Sydbanen. Midtbanens forlængelse mod nord forblev dog som privatbane. De 22,9 km fra Ringsted til Hvalsø blev åbnet året efter, og i 1928 blev banens fjerde og 34,1 km lange etape fra Hvalsø op gennem Hornsherred over Skibby til Frederikssund indviet. På de tyve år fra 1908 til 1928 var der dog sket mangt og meget. Først havde Første Verdenskrig forsinket projektet da der ikke rigtigt var tilstrækkeligt med byggematerialer til rådighed, og i 1920'erne kom det mest lammende slag mod jernbanedrift, nemlig privatbilismen. For på det tidspunkt man besluttede Jernbaneloven var hest og vogn det eneste brugbare alternativ til en jernbane, men jernbanen var naturligvis langt hurtigere. Omend hastigheden op gennem Hornsherred var begrænset til 45 km/t. Jeg har selv set en af de efterladte viadukter da jeg i 2003 vandrede fra Ringsted til Hvalsø, og for et par år siden tog Erik mig ud på en tur ad den gamle tracé over Elverdamsdalen mod syd fra Hvalsø over den enorme 19 meter høje dæmning. Men vi nåede ikke helt frem til der hvor Tingerup trinbræt havde ligget i sin tid. Men måske jeg skulle gentage den travetur en dag? Og måske jeg også skulle studere resterne af den femte etape fra Frederikssund til Hillerød som aldrig blev bygget! Omend der forinden allerede var gjort forberedelser med bygning af broer, dæmninger og gennemskæringer. Jeg havde længe forventet at der skulle have været en jernbane på den strækning da jeg havde set disse spor af banen på landkortet. Men det var først ved foredraget i torsdags at jeg erfarede at sådanne planer aldrig var blevet realiseret.
|
|