Navigation:    
Start  >  Blog 
> 23. januar 2016
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Sidste salgsdag for fossilbiler i 2030 Lørdag, 23.01.16

Som man kan læse i avisen i dag har Det Økologiske Råd efterspurgt et langsigtet politisk mål for udfasning af benzin- og dieselbiler, såfremt Danmark ønsker at være CO2-neutralt i 2050. CO2-udslippet fra transport er steget 13 procent siden 1990 til trods for mere energiøkonomiske biler, og udgør nu en trediedel af den samlede danske CO2-udledning. Hvorimod elbiler udleder under halvt så meget CO2 som en gennemsnitlig ny benzin- eller dieselbil ifølge Rådet. Og bilisternes organisation FDM er enig med Rådet i deres udregning og deres ambitiøse mål. Idet biler holder 16-17 år er det logisk nok, at de sidste benzin- og dieselbiler skal sælges omkring 2030-35, siger organisationes afdelingschef Torben Kudsk. Han mener dog, at en forudsætning for et sådant mål vil være at indrette afgiftssystemet, så det ansporer bilejere til at vælge de miljørigtige biler frem for de klassiske fossil-drevne biler. Ideen er for så vidt god nok, men det bliver nok ikke med den nuværende regering, der netop har besluttet, at el-drevne biler ikke længere skal være fritaget for afgift, således at regeringen derved får midler nok til at nedsætte registreringsafgiften for alle biler drevet af fossile brændstoffer. Hvilket specielt har ramt den eneste el-bil herhjemme, der er et faktisk bud på en bil, der kan køre langt nok inden den skal lades op igen og med tilstrækkelig stor motorkraft til at tilfredsstille selv de mest kræsne forbrugere. Jeg taler selvfølgelig om den amerikanske bil Tesla, som nu stiger med flere hundrede tusind kroner i afgift. Og ganske vist har en Tesla aldrig været billig, men at man nu brandbeskatter den kan jeg ikke se som andet end en misundelsesafgift. Det har jo aldrig været billigt at være på forkant med udviklingen, så derfor er det naturligt at Tesla er en dyrere bil, således at de kan få penge til deres udviklingsomkostninger. At have det mål at Danmark skal være CO2-neutralt i 2050 og forbyde nysalg af biler, der drives af fossile brændstoffer fra år 2030 uden samtidig at give de udviklende virksomheder finanser til deres udviklingsarbejde minder mig i al for høj grad om den politiske beslutning om at udfase glødelampen inden vi havde brugbare alternativer. Således at vi stadig væk hænger med de ny-gammeldags sparelamper som man skal tænde længe før man har brug for deres lys, et lys, som tilmed er af ringeste kvalitet.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.