Navigation:    
Start  >  Blog 
> 4. juli 2017
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Genopliv Slangerupbanen Tirsdag, 04.07.17

Jeg hørte i Trafikradioen i fredags at der var sket et større sammenstød på Hørup Skovvej mellem Slangerup og Lynge og tænkte, at det egentlig var pudsigt at der skulle være så mange på denne strækning så langt ude på landet, langt borte fra alfarvej - og specielt at et trafikuheld på en sådan mindre landevej kunne have så stor betydning at det blev indrapporteret til Trafikradioen. Og tilmed blev gentaget i det meste af morgentimerne. Hvad Slangerup angik havde jeg da hørt ældre damer tale om Slangerupbanen, som i sin tid havde sit udgangspunkt ved Lygten station på Nørrebro, men ellers hørte jeg i dag ikke meget om Slangerup. Et kik i mit gode gamle Krak kort (som nu heller ikke længere trykkes) bekræftede mig i, at vi her var langt ude på landet, og at den ulykkeslukkede vej var hovedtrafikåren mellem Frederikssund og Farummotorvejen. Men også at der stadig var spor på kortet af den hedengangne Slangerupbane, og mon ikke også i naturen. Slangerupbanen var en gammel jernbane som senere var blevet forkortet til Farum, hvor den senest var blevet til en del af det københavnske S-togsnet. Wikipedia fortæller, at Slangerupbanen blev indviet i 1906, men at banen aldrig blev ført længere ud end til Slangerup. Fortsættelsen videre mod Frederikssund og Hundested blev aldrig bygget, primært på grund af politisk rævekagebageri. Det daværende krigsministerium (nuværende Forsvarsministeriet) havde større interesse i en ringbane uden om København og satsede derfor mere på den Midtsjællandske Jernbane, som jeg også har omtalt flere gange i denne blog, og som i sin nordlige del ville gå fra Frederikssund over Slangerup og Hillerød til Helsingør. Men på grund af udbredelsen af privatbilismen blev afsnittet mellem Frederikssund og Hillerød aldrig bygget, og den Midtsjællandske Jernbane blev lukket efter at have været alt for kort tid i drift. Slangerupbanen kom aldrig til at gå længere end til Slangerup, og man kan stadig se sporene fra denne bane ved vejnavne gennem Farum Lillevang, Lynge, Uggeløse Skov og i Slangerup. Men sådan som bebyggelserne i Nordsjælland har udviklet sig har man måske været for tidligt ude med at dømme Slangerupbanen nedlagt - hvis man i stedet havde gennemført den oprindelige plan med at føre banen helt ud til Frederikssund kunne man have sluppet for lange bilkøer i dette flotte landskab.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.