|
|
Kattegatbro og Formel1
|
Lørdag, 07.07.18
|
For et par uger siden skrev jeg her i min klumme om bilens lyksaligheder og den måde bilen har invaderet København på. Men der er jo mange flere aspekter af biltrafikken end der kan skrives på en enkelt klumme eller to. For der er jo nogen, der elsker at køre gennem trafikpropper. Det har længe været efterspurgt fra vore bilende medborgere at få en fast forbindelse mellem Sjælland og Jylland uden at skulle ud på omvejen over Fyn. Der er nogle politikere eller lobbyister der har hevet Kattegatbroen frem af skuffen igen. Så for tiden diskuteres det på Christiansborg, om man skulle bruge lidt færre milliarder på at bygge en Kattegatbro uden jernbane. Selvfølgelig bannerført af Liberal Alliance og deres trafikminister Ole Birch Olesen. Men vi har jo i forvejen en fast forbindelse over Fyn, og den er jo både for bilende og togrejsende. Selvfølgelig vil man kunne reducere rejsetiden med en god time hver vej, men når man alligevel skal bruge tid i morgen- og eftermiddagsmyldretiden kan det jo ikke køre den store forskel hvor man bruger den spildtid. Og regeringen er jo i forvejen i gang med at flytte statslige arbejdspladser ud i provinsen, så kan der vel ikke også være brug for en bro mere?
Vi københavnere skal dog ikke slippe for store forkromede planer, men den sygeste plan går dog ikke på at komme hurtigere fra A til B. For nogen måske, men for dem drejer det sig om at komme hurtigst fra A til A. Nemlig luftkastellet om at der partout skal afholdes et Formel1 racerløb i København. Hvad skal vi bruge det til i en by, hvor trafikken i myldretiderne hurtigst kan afvikles på cykel? Med borgmesterens tanker om, at København i en ikke så fjern fremtid skal være en CO2-neutral hovedstad virker det temmelig (tåbeligt) at afholde Formel1 her. Hvis man endelig vil have et racerløb til byen skulle man da hellere tænke på et FormelE, som vil være mere i tråd med kommunens tanker om en CO2-neutral hovedstad.
|
|