|
|
Den årlige spam-opgørelse
|
Tirsdag, 19.03.19
|
Traditionen tro har jeg også i år opgjort hvad jeg har modtaget af junkmail og andre underlødige email-produkter, for det kan da i et vist omfang være interessant at følge med i hvem der er stærkest for tiden - om det er spammerne eller emailprogrammerne, og for tiden ser det ud til, at det er spammerne der har trukket det længste strå. For også i år har jeg talt op hvad jeg har modtaget af sådan underlødig post - men jeg skal da ikke afvise at hotmail selv kan være skyld i noget af fremgangen, for når jeg gennemgår dagens postmængde synes jeg flere gange at jeg ser noget spam, som jeg havde slettet dagen før. Som om det alligevel ikke var blevet slettet, men det kan selvfølgelig også være at spammerne sender det samme lort ud flere dage i træk. Siden 2015 har jeg hvert år noteret mig mere spam end året før, og den tendens fortsætter også her i 2019, hvor jeg har modtaget 149 uopfordrede spam-mails. Ligesom forrige år er det SPOTdeal som er topscorer i spamproduktionen, og med 65 reklamer på en måned er det faktisk mere end to om dagen, og jeg spekulerer på om det skyldes, at jeg gennem de seneste år to gange har benyttet mig af deres tilbud og derfor modtager et dagligt tilbud for hver gang jeg har brugt dem. Hvis dette er tilfældet er det da klart at jeg ikke vil bruge dem igen! Næststørste gruppe er tilbud om øvrige produkter, og her faldet det mig i øjnene at langt de fleste af disse er reklamer om øjenbryn (!) Jeg ved ikke hvad det firma sælger, men jeg er helt sikker på at det ikke er noget jeg har interesse i, og slet ikke ønsker at bruge penge på! Ellers er det de sædvanlige travere jeg får om forskellige låne- og finansieringstilbud, løb og forskellige former for "medicin", mens det er lidt foruroligende at jeg har bemærket seks forsøg på phishing, hvor jeg forrige år kun modtog et enkelt.
Angående de selvvalgte reklameskrivelser gik antallet forrige år lidt ned til 170, men her i 2019 steg den til 214, og her er der ikke de store overraskelser. Under Armour og eBay er som forrige år de store topscorere mens sportsgearproducenter og bryderelationer begge er gået ned. Til gengæld har jeg måtte oprette en ny kategori for mere 'officielle' nyhedsbrevsudsendere såsom fagforeninger og min daglige avis, ligesom jeg også har gjort det med min vaskeriforbindelse Washa. Men så længe det er dise selvvalgte reklamesendere der ligger højere end den egentlige spam mener jeg stadig jeg har nogenlunde fod derpå; jeg er heldigvis stadig langt fra de 900 spams på en måned som jeg modtog i 2002.
Indgående spam, januar 2019
|
|