|
|
Buler på vejen til Dresden
|
Fredag, 07.06.19
|
Efter at det i december ikke var lykkedes mig at komme til Dresden da jeg havde booket fly med Eurowings, idet adgangscomputeren til Kastrups security-område ikke ville kendes ved de boardingpass jeg havde skrevet ud fra de filer jeg havde fået sendt fra Eurowings, var jeg denne gang gået tilbage til den klassiske metode: nemlig at flyve med Lufthansa. For de burde da have styr på sådanne tekniske detaljer. Eller havde de? For selv om jeg sagtens kunne finde en passende flyforbindelse på Lufthansas hjemmeside var det ikke muligt at betale for den forbindelse jeg var i færd med at booke. Så jeg blev tvunget til at booke via en rejseagent i Helsingborg, hvilket ikke specielt gjorde rejsen billigere. Men i det mindste kunne jeg da få en billet, hvilket var det vigtigste - omend en pris på 2509 kroner nok var lige i overkanten. Selvfølgelig kunne jeg have taget bussen til Berlin og Eurocityen videre til Dresden derfra, men alt andet lige ville jeg så kun have nået til Rostock på det tidspunkt jeg med flyet ville have nået Dresden. I hvert fald hvis alt havde gået efter flyveplanen. For der var dårligt vejr i Frankfurt, hvor jeg skulle skifte fly (der er ingen direkte fly mellem Kastrup og Dresden). Så da vi sad i flyet i Kastrup fik vi at vide at Frankfurt var midlertidigt lukket på grund af dårligt vejr. Men det var jo Lufthansa det her, og ikke et tilfældigt discountselskab, så stewardesserne begyndte straks at dele køligt vand ud til passagerene uden beregning, for det var varmt og trykkende vejr - lige klar til et tordenvejr, og vi havde netop haft et sådant den forgangne nat. Vi fik at vide at det ville tage i hvert fald en halv time før vi kunne take off til Frankfurt, men allerede efter 22 minutter fik vi klart signal. Og så gik der gang i systemet. Sikkerhedsinstruksen blev overstået på rekordtid, og så blev der fyret op under jetmotorerne. Og i modsætning til de fleste andre luftfartsselskaber var der her gratis servering. Ganske vist blot en sandwich, men den var frisk og veltillavet. Så selvfølgelig var vi forsinket da vi nåede Frankfurt, for der var mange fly i kø der ventede på at komme ned, så vi måtte hænge en rum tid i kø før vi kunne komme ned, og så gik jagten efter flyet til Dresden. Kunne se at flyet afgik fra gate 66, og vi var landet ved gate 18, så der var afgang mod højre. Men da jeg nåede frem til gate 42 var bygningen til ende. Så jeg måtte tilbage, forbi gate 18 til bygningens modsatte ende, hvor jeg kunne dreje til venstre, for her var det en tilbygning med gates 43 til 69. Men jeg nåede det, for det fly jeg skulle videre med var heller ikke landet endnu. Det skulle flyve 22.05, men var blevet sat til 22.30. Så der var faktisk rigelig tid, omend det ikke burde tage for lang tid, for efter kl. 23 ville der være startforbud her i Frankfurt - Umweltschutz. Men vi kom alligevel afsted ti minutter efter deadline, ud i stormvejret igen. Lidt over midnat landede vi så i Dresden, hvor Andy heldigvis havde kunnet holde sig vågen længe nok til at hente mig i lufthavnen.
|
|