|
|
Tredje metro-forbindelse på vej
|
Lørdag, 28.09.19
|
I morgen skal den længe ventede udbygning af den københavnske metro-forbindelse finde sted. M3 er det navn, som vi fremover skal kende City-ringen på, som i de foregående ti år har plastret København til med plankeværker og alle mulige andre afspærringer. 17 nye metrostationer er der blevet anlagt langs den 15 km lange nye forbindelse, der som en forvirret slange slynger sig gennem og rundt om City, og samtidig er den første metroforbindelse, der ikke dukker op til overfladen et eneste sted. Hensigten med metrosystemet er at der ikke skal være mere end 800 meter fra noget sted i København til en metrostation, hvilket nok har været udslagsgivende for den lidt besynderlige ruteføring. Selv ude på Ydre Østerbro kommer der nu også metro, hvor min nærmeste station bliver Poul Henningsens Plads ved krydset af Østerbrogade og Jagtvej - men jeg vil nok fortsat bruge Svanemøllen S-togsstation, som ligger præcist lige så langt fra min bopæl som Poul Henningsens Plads. Og specielt når det nu skal koste ekstra at køre med metroen. Der bliver pålagt et såkaldt kvalitetstillæg på 1,60 kr. for alle rejser med metroen - dog mindre hvis man kører på de tidspunkter hvor der i forvejen er 20% rabat. Men slipper man så for afspærringer? Tilsyneladende ikke, for da jeg skulle til Lavendelstræde i går eftermiddags var de velkendte afspærringer på Rådhuspladsen stadig på plads, og den ujævne asfalt og de besværlige kantstene var der stadig. Men jeg har jo lært at navigere udenom når jeg en sjælden gang kommer til Rådhuspladsen, så det gav ikke anledning til større gener end normalt. Men den nye metrostation på Rådhuspladsen så jeg intet til - måske fordi jeg havde nok at gøre med at navigere udenom diverse forhindringer. Da jeg så om aftenen skulle hjem tog jeg bus 1A og passerede her forbi et lille udvalg af de andre nye metrostationer. Gammel Strand så ud til at være færdig, da jeg her både kunne se overbygningen og metro-skiltet. Mens Østerport fortsat var afspærret med et stort telt som den havde været i årevis. På Trianglen var Østerbrogade delvist afspærret på grund af asfaltarbejde på gaden, mens Poul Henningsens Plads lige som Gammel Strand også så ud til at være færdig. Men det er jo også først i morgen at City-ringen indvies, efter at have været udskudt på gange og de har arbejdet i ti år på byggeriet Jeg lurer blot på, om 1A og 4A, de to busforbindelser som jeg helt klart bruger mest, fortsat vil køre når City-ringen åbner. Jeg kunne meget vel forestille mig, at de fjerner disse to busser for at tvinge brugerne til at bruge en nu dyrere metro!
|
|