|
|
Stadig muligheder for byggeri i København
|
Fredag, 13.12.19
|
Det er vel efterhånden fem år siden at der blev taget beslutning om at vi i anledning af den kommunale beslutning om at gøre området hvor jeg bor til et Klimakvarter med nye rørledninger til skybrudsvand, og hvor kommunen ønsker at kunne fremvise forskellige løsninger på de kommende års vejrmæssige udfordringer. Karréen, hvor jeg bor, blev udset til at blive en fremvisningsmodel, hvor der er tænkt en række forskellige klimaløsninger ind, for at vise at sådanne løsninger også kan lade sig gøre i eksisterende byggeri, og det blev arkitektfirmaet Henning Larsen Architects, som for snart mange år siden vandt licitationen til at gennemføre disse ændringer. Men som tiden har gået har det været svært at holde gejsten da projektet gang på gang bliver udsat. Eksempelvis har det gennem de foregående to somre gået mig på, at jeg ikke har kunne bruge vores baggård, som er det eneste sted på vores grund, hvor man kan sidde og nyde solen. Og det oven i købet i sommeren 2018, som efter sigende blev en rekordsommer med usædvanlig mange solskinstimer og varme dage, mens jeg blot kunne kigge ud på en stabel af containere, og hvor vores fællesgrill blot står og ruster fordi vores ejendom skulle forberedes til det kommende arbejde. Og arkitektfirmaet er naturligvis også gået videre med andre projekter, for de kan jo heller ikke lade firmaet ligge stille i årevis. Spørgsmålet er nu om arkitektfirmaet overhovedet vil have tid til at arbejde med vores karré, for i forrige uge vandt de retten til at bygge Vejlands Kvarter, et projekt på Amager Fælled, hvor de nok skal udfordringer at tackle, dels fordi der er tale om en gammel lossepladsgrund, dels fordi der er stigende folkelig modstand mod at bygge på Amager Fælled, som er en af de få lokaliteter i København som ikke er bebygget. Og det blot for at kunne stille nogle byggegrunde til rådighed for By & Havn, så kommunen kan betale af på sin milliongæld for at få etableret endnu flere metrolinier. Mens der er er masser af ledige byggegrunde i omegnskommunerne. Så man kan undre sig over hvorfor metroen kun skal være et tilbud til København og Frederiksberg når de fleste arbejdspladser alligevel ligger ude i omegnen.
|
|