|
|
Shanghajet af Rejseplanen
|
Tirsdag, 16.02.21
|
Det har gennem lang tid været til stor irritation for mig, af DSB for nogle år siden ophørte med at trykke sine S-togs køreplaner. For ganske vist skal foretagendet spare på udgifterne, men så dyrt kan det vel ikke være at trykke en køreplansfolder en eller to gange om året, eller hvornår de ellers skifter køreplanen. Men hvis det var økonomien der forhindrede DSB i at trykke sine køreplaner kunne de vel i det mindste lægge en køreplan ud på nettet så man kunne hente den ned som .pdf-fil, så man selv kunne have udgiften ved at køre den ud gennem printeren. For et eller andet sted bagved er jeg sikker på at DSB har en køreplan, den er bare ikke tilgængelig for deres kunder. At en køreplan findes, selv om DSB holder den for sig selv, hører man jo regelmæssigt om i trafikradioen når de siger at bestemte toglinier kører med så og så meget forsinkelse. Ganske vist ved jeg godt at man kan få oplysning om de nærmeste tog og busser på internettet, men det ser jeg ikke som et brugbart argument. For ofte, når jeg er på besøg hos mine venner, ved jeg jo sjældent præcis hvornår jeg tænker på at afslutte besøget, så her vil en lille lommekøreplan kunne give mig svaret uden at jeg skal tænde vennens computer for at logge på Rejseplanen. Selvfølgelig kan der være driftsforstyrrelser og især signalarbejder, men for de sidste har DSB jo tidligere slået gule sedler op på stationerne så man er orienteret og kan handle derefter. Men disse gule sedler har jeg heller ikke set i flere år, selv om der ellers har været rigeligt med sporarbejder og tests af de nye signalsystemer, der medførte spærring af dele af jernbanelinien. Hvis så bare køreplanen gentog sig fra dag til dag kunne man måske regne med det, men heller ikke denne metode virker, for hvis jeg satser på at toget eller bussen kørte på samme tidspunkt som en uge tidligere, kan jeg ikke være sikker på at det er tilfældet. Men måske jeg nu har fundet forklaringen på alle disse miserer: den offentlige trafik ønsker at man finder sin forbindelse på Rejseplanen og ikke i en fast køreplan - for derved får de flere besøgende på deres hjemmesider, hvorved de kan tilbyde flere reklamer til gæster, som blot er interesseret at vide hvornår bussen kører og ikke ønsker at få tudet ørerne fulde at unyttige reklamer.
|
|