|
|
Nye designs medvirker til forsinkelser på verdensplan
|
Mandag, 04.10.21
|
For tiden oplever indbyggerne i Storbritannien en forsyningskrise med halvtomme hylder i supermarkederne og slunkne benzintanke ved de få tankstationer der stadig har brændstof de kan hælde i bilernes tanke. Og selv om Boris Johnsson fortsat siger at det skyldes eftervirkningerne af coronakrisen er det ikke hele forklaringen, fordi leveringsproblemer og vareknaphed har ikke bare ramt Storbritannien men er et verdensomspændende problem. Selvfølgelig ligger en del af forklaringen hos coronakrisen, men coronaen er ikke alene om årsagen, selv om den gav sig udslag på mange måder, fordi ikke bare var mange havne lukkede i kortere eller længere tid, det var også vanskeligt at planlægge fremtidigt varesalg når verden kom i omdrejninger igen, og containere og fragtskibe befandt sig på det tidspunkt på de helt forkerte steder. Og der var jo også noget med et stort containerskib der satte sig fast i Suezkanalen så alle andre skibe måtte på den store omvej omkring Afrika. Men det viser jo også hvor afhængige vi er blevet af at få produceret vores varer på den anden siden af horisonten.
Det er jo alt sammen årsager, der af den ene eller anden årsag bunder i virksomhedernes (og kundernes) ønske om at få varerne blot den ene procent billigere, der gør at det kan betale sig at få den produceret langt væk, hvor arbejdslønnen og produktionsprisen er så billig at det kan betale sig at sende varen den halve vej rundt om kloden. Og det bestyrker mig i det indtryk jeg har, at transportomkostningerne er blevet for lave. Hvilket jeg bliver mindet mig om når jeg står i supermarkedet og ser at man kan købe en dåse flåede tomater for 4,95 kr, hvilket blot er en brøkdel af den pris det koster at sende et brev på 20 gram over på den anden side af gaden. Og her kan man få en dåse tomater fragtet op fra Italien for under fem kroner - inklusive tomater!
Og er det så nødvendigt at købe dyre nye ting i stedet for blot at få de gamle repareret? Det er jo en faktor, som producenterne selv har indflydelse på. Jeg har jo lige måttet købe en ny computer fordi programmerne på den gamle ikke kunne anvendes her i 20'erne, og nu må jeg muligvis også købe en ny printer fordi man i mellemtiden har indført nye kabler. Så selv om den gamle printer stadig virker fortrinligt må jeg muligvis kassere den blot fordi kabelproducenterne er faldet for et nyt design, der desværre ikke længere er kompatibelt med de produkter de tidligere var blevet solgt til.
|
|