|
|
Godstog afsporet i Gotthardtunnelen
|
Fredag, 29.12.23
|
Det skabte store overskrifter i massemedier verden over da schweizerne i oktober 2010 havde gennembrud for verdens længste jernbanetunnel, nemlig den 57 kilometer lange Gotthard-basistunnel, der derved skar en fjerdedel af transporttiden mellem Zürich og Lugano, således at togturen på tværs af Alperne nu kunne gøres på to timer og 50 minutter da først det 'lille vedhæng', nemlig den 15 kilometer lange Ceneri-basistunnel for det sidste ryk ned til Lugano. Som om de ikke kunne nå at standse de store boremaskiner når først de var kommet så godt i gang. Jeg har ellers altid haft det indtryk, at klippen i Gotthard-massivet var en særdeles god og modstandsdygtig granit, men der er tilsyneladende intet der kan bremse den schweiziske foretagsomhed når de beslutter at der skal bygges tunnel. Nu! Der skulle dog mere end et 57 km langt tunnelrør til for at skabe en jernbaneforbindelse, og det var således først i december 2016 at tunnellen kunne indføjes i den schweiziske jernbanedrift. Således regnede jeg derefter med, at nu var den tunnel færdigbygget og jeg ikke ville høre mere om den i de næste hundrede år, men netop derfor blev jeg ganske overrasket da jeg, mere eller mindre tilfældigt, kunne læse i Neue Zürcher Zeitung om resultatet af den analyse der havde fundet sted efter togulykken i Gotthard-basistunnellen. Jeg mente godt nok ikke at have hørt om nogen togulykke der, men Schweiz er jo temmelig langt væk - tilsyneladende så langt væk at man ikke hører noget om det her i Danmark. Men en søgning på nettet gav mig et svar: Der var tale om at et godstog var blevet afsporet sytten kilometer inde i tunnellen fra den sydlige tunnelmunding, og årsagen dertil var et brud på et hjul på et af togstammens mange vogne. Derefter påkørte ulykkesvognen et skiftespor, hvorved godstoget blev revet i to dele mellem den 13. og 14. vogn, hvilket medførte at 16 godsvogne blev afsporet, og derved forårsagede omfattende skader på både skinner og tunnel. Det vil dog være muligt at køre en begrænset trafik gennem det andet tunnelrør, men det forventes at vi skal se frem til september 2024 før trafikken igen kan genoptages i normalt omfang.
Det afsporede godstog 17km inde i Gotthard-basistunnellen.
|
|