Navigation:    
Start  >  Blog 
> 11. februar 2024
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Politisk ønske om nattog igen Søndag, 11.02.24

Den seneste tid har der været en tiltagende interesse fra politisk hold om, at man ønskede at forbedre muligheden for at foretage sine rejser med toget, således at man ikke blot tænker på at hoppe ind i flyet. Specielt har togtrafikken til udlandet de seneste år været besværliggjort mere end godt er. Jeg husker selv fra min ungdom, at jeg hoppede i nattoget til Basel på mine mange rejser til Schweiz i 80'erne så hyppigt, at jeg med tiden kunne genkende og hilse på liggevognsbetjenten fordi jeg så ofte var passager i hans vogn. At tage flyet i stedet var ikke noget valg for mig, for når jeg kunne vågne op tidlig lørdag morgen i Basel (eller eventuelt Kufstein) lå alle alperne jo ikke mere end en god time væk. Det holdt lige til 1988 da jeg skulle på min første travetur i Nepal, og derved måtte jeg nødvendigvis skifte toget ud med flyet. Og i de følgende årtier døede international togtrafik gradvist ud for mig, og jeg følte mig tvunget til at tage på en besværlig flyrejse i stedet for bare at tage S-toget til Hovedbanen og derfra hoppe på en af de mange tyske togforbindelser, der nem og bekvemt kunne bringe mig sydpå i løbet af natten, således at jeg allerede tidligt lørdag morgen kunne indånde den lune luft i Sydtyskland. I dag kører de internationale tog sydpå hverken til Basel, Innsbruck eller Paris, men blot til Hamburg. Ikke engang Kassel kan jeg tage toget til, og Hamburgekspressen bliver i dag sendt den tåbelige omvej over Fredericia; der er i hvert fald ikke mange fugle der flyver den omvej hvis de skal fra Sjælland til Nordtyskland! Hvilket også har betydet at jeg kun undtagelsesvis tager toget til Hamburg, da toget i dag først drejer mod syd efter at have kørt tværs over Danmark, så i stedet bliver det oftere en flybillet til Frankfurt, som derved bliver omstigningsstation i stedet for Hamburg. Men noget tyder på at der er grøde i internationale tog fra Danmark igen. Svenske Snälltoget, som i skisæsonerne har kørt skitog via Høje Taastrup til Innsbruck fredag nat og retur den følgende nat med stop flere steder i Alperne. Men det forventes at rejsemulighederne vil blive forøget kraftigt når tunnellen under Femerbælt vil være færdigbygget. Til den tid vil østrigske ÖBB have indsat deres splinternye nattog, og selv Danmark vil forhåbentligt til den tid have sat nattog ind igen. Så vil det måske være muligt for Danmark at generobre vores del af markedet eller om vi bare skal være skinnevejsleverandør.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.