|
|
Rejsekortet på telefonen? Nej tak!
|
Torsdag, 11.04.24
|
Vi har nu i den sidste halve snes år været vænnet til at bruge Rejsekortet når man skal lade sig transportere med den offentlige trafik. Og det har jo været såre praktisk at man blot kunne bruge et plastickort når man skulle begynde og afslutte sin rejse, i stedet for at man skulle bruge sit klippekort. For før Rejsekortet skulle jeg have et helt arsenal af klippekort i alle regnbuens farver for at få den billigste rejse, men med Rejsekortet kunne man være nogenlunde sikker på at man betalte den rigtige pris. Så måtte man bare affinde sig med at man aldrig vidste præcist hvor længe man hang under rejsen, for det fik man først at vide når man afsluttede rejsen og checkede ud. Men med de nye smartphones opstod åbenbart et behov for at skifte Rejsekortet ud med en app på sin smartphone - selv om jeg tidligere i en blog har advaret mod at have alle sine æg samlet i en kurv, for mister man sin smartphone er det jo ikke bare telefonen man mister, men også de mange funktioner der kan ligge i sådan en smartphone. Men ønsket fra folkedybet var åbenbart for stort til at det kunne ignoreres fra Rejsekortet, så her forleden har Rejsekortet givet efter for dette ønske og meddelt omverdenen, at nu kunne de første 2000 kunder få deres hedeste ønske opfyldt om at få Rejsekortet som en app på deres smartphone, således at den kunne trone side om side med alle de andre ikoner de har på deres skærm. For at være sikre på at denne app fungerede som den skulle, og for ikke at skulle overbelaste systemet, ville denne mulighed kun blive udrullet gradvist, således at der nu i hvert fald er 20.000, der har fået adgang til denne app. Og denne forsigtige udmelding er der måske en grund til, for her til morgen kom det frem, at denne app-mulighed kræver, at brugeren accepterer at appen får kendskab til telefonens lokaliseringsdata - og indvilger i at appen konstant kender disse, også når rejsen er afsluttet! Dette vil jeg mene må være brud på GDPR-reglerne, selv om Rejsekortets kundechef højtideligt erklærer, at de derved indsamlede kundedata ikke bliver delt med uvedkommende - hvis man så stoler på det! For kan appen så også finde på at registrere ens togtur hvis man ikke ønsker at bruge rejsekort-appen fordi man har en anden billet? Så jeg vil blot køre videre med mit gammeldags plastickort så længe det fungerer. Og i øvrigt har jeg heller ikke nogen smartphone - den er bare alt for 'smart' til mig!
|
|